UCN

UCN

Fremgangsmåden

Når sproglege skal udvikles skal man tænke over at sproget skal motioneres og de skal understøtte især arbejdet med kropslige læringsstile samt stimulerer samarbejde og sociale kompetencer hos de deltagende børn.

Sprog-

  • Semantik - Læren om sprogets regler for betydningsdannelse
    Fx hvad er ordet for en ting, hvad betyder ordet?
  • Fonologi - Enkeltlyde sættes sammen til ord / sprogets udtaleregler
    7 A-lyde / A+B+E= ABE
  • Morfologi - Hvordan ord bygges op / ordets byggeklodser
    Bøjninger
    : nutid/datid, bestemthed, ental/flertal
  • Pragmatik - Spilleregler for brug af sprog i praksis
    Fx ordsprog, at holde turregler, at afbryde, holde pauser, holde
    den røde tråd
  • Syntaks - Hvordan bygger man en sætning op
    D
    e regler, som styrer et sprog – både skriftsproget og det verbale sprog.

-Fitness

  • Grovmotorik - løbe, gå
  • Finmotorik - holde noget, flytte noget
  • Balance - dreje rundt, stå stille, hoppe på et ben, stå på et ben
  • Rumretningssans - op, ned, højre, ventre
  • Sanser - Høre, syn, taktil

Ha’ syn for: 

  • Flow - Betegner den tilstand man kan komme i når man fuldstændig opsluges af en aktivitet og tien synes at forsvinde (Csikszentmihaly 1991)
  • NUZO/ZNU - Zonen for nærmeste udvikling /Nærmeste udviklingszone
    er afstanden mellem det faktiske udviklingsniveau(bestemt ved selvstændig problemløsning) og det potentielle udviklingsniveau (bestemt ved problemløsning under voksenvejledning eller i samarbejde med mere kompetente jævnaldrende) (
    Vygotskij 1933)
  • Inklusion – samarbejde - Alle børn har betydning for fællesskabet og alle børn kan være med-
  • Sværhedsgrad – variationer - Fx ord uden billeder eller omvendt eller ordene kan skiftes ud med tal