UCN

UCN

Didaktikken bag sproglegene

På denne blog vil de pædagogstuderende fra UCN Aalborg vil vise hvordan de har arbejdet med baggrundsstoffet og fremgangsmåden bag legene. Sprogfitness er nemlig blevet en vigtig del af de studerendes skolegang på den nye pædagogreform, da de kan tilvælge det som et inkorporeret modul i deres undervisningsplan.

Didaktik er pædagogisk refleksion, der beskæftiger sig med at begrunde (altså hvorfor) indholdet i læreprocessen (altså hvad) med henblik på tilrettelæggelse af praksis (altså hvordan).
(Andersen, Frede Boye, 2011)
Der vil i sær være fokus på didaktikken og læringen bag legene i form af en fælles skabelon der er lavet på Hiim & Hippes 6 didaktiske begreber + begrebet "Tegn" fra SMTTE-modellen og "Impuls" fra model 22. 

Hiim & Hippe - den didaktiske helhedsmodel

Læringsforudsætninger: Viden om hvad børnene kan fagligt

Rammefaktorer: Fysiske, tid, skema, personlige ressourcer

Mål: Hvilket emne? Hvad skal de sidde tilbage med?

Indhold: Hvad handler det om og hvordan indholdet bliver valgt og tilrettelagt?

Læreprocessen: Trin for trin præsentere vejen for legen

Vurdering: Hvad gik godt/ikke godt?     

SMTTE-modellen

Tegn: Hvordan kan du se, at du er på vej mod målet?


Model 22

Impuls: Her samles eller skabes indtryk af en art der kan motivere deltagerne til at udtrykke sig